۰۲۱-۸۸۹۵۱۰۴۸-۹

 

محصولات دارویی در بسته‌ بندی اولیه مختلف مانند آمپول، ویال، نوار، بلیستر، سرنگ و غیره بسته‌ بندی می‌شوند. بسته‌بندی دارو یکی از مهم‌ترین بخش‌های این صنعت است. بسته‌ بندی، حفاظت از دارو را در طول فروش، ذخیره‌سازی و استفاده تضمین می‌کند. اهداف بسته‌ بندی دارو عبارتند از انتقال، حفاظت فیزیکی و شیمیایی، کنترل مقدار و امنیت دارو. بسته‌ بندی در شرکت‌های بسته‌ بندی دارویی در سطوح مختلف مانند اولیه، ثانویه و بسته بندی سوم انجام می‌پذیرد. بسته بندی اولیه به عنوان بسته‌ بندی فروش نیز شناخته می‌شود. بسته‌ بندی اولیه اهمیت زیادی در داروسازی دارد. از آنجایی که بسته‌ بندی اولیه در تماس مستقیم با دارو است، بنابراین باید بی‌اثر باشد و نباید هیچ تغییری در ترکیب شیمیایی دوز ایجاد کند.

 

 

دارو_بسته بندی_چاپ_چاپا_گرافیک_اسناندارد_جعبه_طراحی_

 

اصول بسته بندی دارو مطابق با استاندارد های دنیا!

بسته بندی محصولات دارویی در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با پیشرفت علم وتکنولوژی روش های مختلف و متریال های گوناگونی برای چاپ و طراحی انواع بسته بندی دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. اما بسته بندی محصولات دارویی باید بر اساس برخی اصول بسته بندی دارو باشد. در این مقاله تصمیم داریم تا به نکات مهمی اشاره کنیم که باید در انواع بسته بندی دارویی مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه با ما همراه باشید.

چاپ و بسته بندی صحیح دارو

هر کار چاپی چالش منحصر به فرد خود را دارد! اما در فرایند اصول بسته بندی دارو چالش های زیادی وجود دارد. برای مثال چاپ خانه دار باید ماشین آلات و ابزارهایی متناسب با این کار داشته باشد. معمولاً صاحبان شرکت های دارویی می خواهند که عملیات چاپ به شدت قابل اعتماد باشد.

فرایند اصولی بسته بندی دارو

یکی از عواملی که ممکن است باعث کند شدن مراحل اصولی بسته بندی دارو گردد، حفظ کردن یکدستی چاپ در تمام مدت و سپس کنترل کیفیت چشمی همه فرم ها و جعبه های چاپ گردیده است. در این فرآیند، نباید هیچ فونت ناخوانایی روی کار چاپی باشد. چاپگر ها باید مجهز به یک دوربین امنیتی باشند تا همه کارها کنترل شود، این کار ممکن است باعث کند شدن فرآیند چاپ شود اما کیفیت چاپ را تضمین می کند.

از دیگر عوامل چالش برانگیز، تصاویر چاپ شده روی بسته های دارویی است که گاهاً ربطی به محتویات دارویی ندارند و می توانند پیچیده باشند. تصاویر به چاپگر می فهماند که کار به چه صورتی باید انجام شود یا از چه ماشینی استفاده شود. همه این موارد روی قیمت نهایی چاپ تاثیر می گذارد.

به طور کلی برای رعایت اصول بسته بندی دارو و لیبل ها به ایستگاه های متعدد در یک ماشین چاپ فلکسو کم عرض مورد نیاز است چرا که برای مثال اگر بخواهید چاپ مشکی یک دست انجام دهید، شاید مجبور باشید از دو کلیشه مشکی استفاده نمایید. یکی از آنها برای حفظ نقاط بسیار ریز است و دیگری برای چاپ تصویرهای تیره تر است. در برخی از موارد برای بالابردن مسائل اهمیتی به ایستگاه های چاپ اضافی در ماشین فلکسو نیاز است. برای کسایی که با چاپ آشنا نیستند ممکن است کار چاپ شده سه رنگ به نظر بیاید در حالی که در واقعیت از دو نوع کوتینگ در چاپ آن استفاده می شود. تمامی این موارد جز ویژگی های امنیتی چاپ هستند.

 

دارو_بسته بندی_چاپ_چاپا_گرافیک_اسناندارد_جعبه_طراحی_

 

در بسته بندی مواد دارویی باید چه اصولی رعایت شود؟

 

طراحی و تولید بسته بندی دارویی بسیار حائز اهمیت است و باید مطابق با برخی از استانداردها باشد. اصول بسته بندی دارویی عبارتند از:

کارشناسان دارویی معتقد هستند که بیشتر داروهای ایرانی با نمونه های مشابه خارجی خود کیفیتی یکسان دارند. اما به دلیل این که بسته بندی های نامناسبی دارند نمی توانند اعتماد مصرف کننده را جلب کنند. به همین دلیل نه تنها اصول بسته بندی دارو هنگام طراحی بسته بندی برای محصولات دارویی مورد توجه قرار بگیرد ، بلکه باید از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

 

دارو_بسته بندی_چاپ_چاپا_گرافیک_اسناندارد_جعبه_طراحی_

 

کدام کارتن ها برای بسته بندی دارویی مرسوم تر هستند؟

جنس کارتن مورد استفاده در بسته بندی دارویی بسیار حائز اهمیت است. زیرا نه تنها باید از محصول در برابر نور خورشید ، ضربه و رطوبت محافظت کند بلکه باید مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت باشد. در انواع بسته بندی دارویی از مقواهای مخصوص به نام ایندر برد استفاده می شود. این مقواها در بازار با نام مقواهای بهداشتی شتاخته می شوند و در گرماژهای مختلف تولید می شوند.

به طور کلی، جعبه دارو یکی از بخش های مهم اصول بسته بندی دارو است چرا که صنعت طراحی چاپ جعبه دارو یک صنعت بسیار پیچیده و بزرگ است و باید از سطح امنیتی خیلی بالایی برخوردار باشد. در طراحی جعبه دارو نکات بسیار مهمی مد نظر قرار می گیرد معمولاً باید سبک باشد. اگر دقت کنید متوجه می شوید بیشتر بسته بندی های دارویی از رنگ روشن و سفید برخوردارند که عمدتا بر اساس فاکتورهای خاصی است. همچنین برای تهیه جعبه دارو باید از مواد با کیفیت و فونت نوشتاری مناسبی استفاده شود. در برخی از مواقع با توجه به نوع دارو می توان از بسته بندی شیشه ای استفاده کرد اما به طور کلی استفاده از ظروف شیشه ای می توند باعث شود که خود محصول آسیب ببیند.

در برخی از موارد این ظروف Ph دارو را تغییر می دهند و ممکن است دارو سمی شود. معمولا در صنعت داروسازی از ظرف تحت فرآیند اتوکلاو استفاده می شود. که در واقع، گروهی از پلیمرهای آلی هستند و به صورت ورقه ورقه می باشند. عمدتا از این پلاستیک ها به عنوان ظروف یک بار مصرف استفاده می شود و بیشترین کاربرد آنها در داروهای تزریقی است.

با توجه به این که جعبه با محصول تماس مستقیم ندارد (دارو خود یک بسته بندی اولیه دارد) گاهی اوقات ممکن است از مقوای پشت طوسی برای بسته بندی دارو استفاده شود. امروزه از جعبه های لمینتی باکیفیت برای انواع بسته بندی دارویی استفاده می شود که از لایه های کاغذ، آلومینیوم و لایه های نازک پلی اتیلن ساخته شده اند. این جعبه ها باعث بالا رفتن مقاومت جعبه در برابر آب ، نور و هوا می شوند ، به همین دلیل برای انواع بسته بندی دارویی مناسب هستند.

 

دارو_بسته بندی_چاپ_چاپا_گرافیک_اسناندارد_جعبه_طراحی_

 

روش های چاپ برای بسته بندی های دارویی

چاپ بسته بندی دارو شامل مراحل مختلفی است که عبارتند از:

قیمت چاپ بسته بندی دارو به اندازه محصول (طول ،عرض ،ارتفاع) وزن محصول ، تعداد و… دارد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که به دلیل ثابت بودن برخی از هزینه ها مانند هزینه طراحی ، زینک ، قالب و… در صورتی که تیراژ جعبه پایین باشد ، قیمت تمام شده یک عدد جعبه در مقایسه با تیراژهای بالاتر ، بیشتر خواهد بود. به همین خاطر چاپ بسته بندی دارو با تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست.

با توجه به این که سایز و اندازه داروها بسیار متنوع است ، چاپ جعبه دارو نیز دارای تنوع است. اما چاپ جعبه دارو باید بر اساس اصول بسته بندی دارو باشد. اولین مرحله در چاپ ، طراحی طرح تیغ جعبه و نمایش ۳بعدی است. طراحی ۳ بعدی این امکان را فراهم می کند تا بتوان اندازه جعبه را به صورت ۳ بعدی مشاهده کرد. دومین مرحله ، طراحی کارتن بسته بندی و جعبه است. با توجه به اصول بسته بندی دارو در یک طرف جعبه مشخصات سازنده و اطلاعات عمومی دارو به صورت فارسی نوشته می شود. در طرف دیگر نیز همین اطلاعات به صورت انگلیسی درج می شود.

 

جعبه_دارو_بسته بندی_خلاقیت_طراحی_چاپا_گرافیک_بسته بندی_

 

 

سفارش جعبه دارو  و بسته بندی با چاپ اختصاصی

برای اطلاع از قیمت و جزئیات بسته بندی و جعبه دارو  می توانید با مجموعه ما تماس بگیرید. طرح مورد نظر خود را از طریق تلگرام  ارسال کنید تا کارشناسان چاپا گرافیک در اسرع وقت به درخواست شما رسیدگی کنند. طراحان مجرب بسته بندی چاپا گرافیک  بسته بندی محصول شما را با دیزاین اختصاصی و مناسب شما طراحی می کنند. بسته بندی های چاپا گرافیک  متناسب با سلیقه شما با بهترین کیفیت، مناسب ترین قیمت و متفاوت ترین متریال، از محصولات شما محافظت کرده و برند شما را ارتقا می دهند.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها