۰۲۱-۸۸۹۵۱۰۴۸-۹

 

در این مقاله قصد داریم شما را با خواص زعفران آشنا کنیم. زعفران یک ادویه گیاهی ارزشمند است که از کلاله‌ی گل زعفران گرفته می‌شود. گل زعفران یک گیاه پیازدار چندساله با نام علمی “Crocus Sativus” است. “Crocus” در زبان یونانی به معنای نخ و رشته است که به شکل ظاهری کلاله‌های گل زعفران اشاره می‌کند. نام زعفران که در زبان انگلیسی به آن “Saffron” گفته می‌شود، از کلمه صفرا در زبان عربی به معنای زرد آمده است. زعفران خواص زیادی برای پوست، مو، قاعدگی و سلامت بدن دارد و در سراسر جهان جزو گران‌ترین محصولات کشاورزی محسوب می‌شود. این ادویه مخصوص حدود هزار سال است که مصرف‌کنندگان بسیاری را به خود جذب کرده. زعفران گیاه بومی زمین‌های خالی و بدون درخت یونان است و قبل از آن که در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی تکثیر و پرورش داده شود، در آن منطقه رویش پیدا کرده است.

گل زعفران یک محصول کشاورزی پر زحمت است که به همین دلیل بر قیمت آن افزوده می‌شود. این گیاه یک کلاله سه‌شاخه در مرکز خود دارد که توسط دست جدا می‌شود، درون الک گذاشته می‌شود و با تیمار گرمایی، عطر و طعم آن تقویت می‌شود. این گیاه به آب و هوای گرم مقاوم است و در حال حاضر ایران بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران در جهان محسوب می‌شود. بدون در نظر گرفتن اسانس طبیعی و خاص زعفران، این گیاه مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و همین نکته نیز باعث می‌شود به عنوان ادویه گران‌قیمت شناخته شود. خواص زعفران چیست؟

 

خاصیت_زعفران_فواید_جعبه_چاپ_بسته بندی_سلامتی_دمنوش

 

خواص زعفران برای بدن و سلامتی

اگر بخواهید خواص زعفران را از نظر علمی بررسی کنید و مهر تایید بر این مقاله بزنیم باید چرایی وجود این فواید را بدانید.

زعفران از عناصری مانند کروسین، پیکروکروسین و سافرانال تشکیل شده است. این عناصر به ترتیب باعث رنگ دهی ،طعم تلخ و عطر زعفران هستند. علاوه بر این موارد خواص دارویی نیز دارند.مواردی که در ادامه مطالعه میکنید ممکن است بخاطر وجود هر یک از این عناصر باشد. پیشنهاد میکنیم مقاله‌ی مربوط به کروسین را نیز مطالعه کنید تا دلیل علمی این خواص را بدانید.

 درمان افسردگی و ایجاد نشاط

مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی فراوانی بر خاصیت زعفران مبنی بر کاهش علائم و عوارض افسردگی اشاره داشته‌اند. احتمالا مکانیسم اثر زعفران برای بهبود علائم افسردگی تنظیم تولید و ترشح سروتونین در بدن است.(منبع)

همان‌طور که می‌دانید سروتونین یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌‌های عصبی موجود در بدن ماست که نقش مهمی در کنترل و بهبود افسردگی دارد. بسیاری از داروهای افسردگی شیمیایی (فلوکستین)  موجود در بازار نیز با همین مکانیسم کنترل سروتونین طراحی و تولید شده‌اند. تقاوت مهم زعفران با این داروها در عوارض جانبی آن‌هاست.

زعفران علی رغم این که عوارض شناخته‌ شده‌ای برای افراد دارای افسردگی ندارد می‌تواند عوارض ناشی شده از دیگر داروهای شیمیایی موجود در بازار را نیز جبران کند. یکی از این عوارض اختلالات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی است که زعفران می‌تواند این اختلالات را تا حد قابل قبولی بهبود ببخشد.در مقاله ای که درباره‌ی خواص زعفران برای اسپرم مردان نوشتیه ایم بصورت کامل این موضوع را از نظر علمی بررسی کرده‌ایم.

 

 

افسردگی_زعفران_سلامتی_فواید_جعبه_باکس_چاپ_بسته بندی

 

کاهش اضطراب و ایجاد آرامش

فواید زعفران برای اعصاب و کاهش استرس بر هیچکس پوشیده نیست. یکی از دلایل ایجاد اضطراب در افراد وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و استرس‌های محیطی است. طبق نظر متخصصان مصرف زعفران می‌تواند خواص آرامبخش قابل توجهی داشته باشد. همچنین زعفران دارای طبعی گرم و زنده است و به همین علت می‌تواند مکانیسم‌های عصبی را تنظیم و از این طریق نیز به بهبود عملکرد اعصاب بینجامد

درمان سرماخوردگی

یکی از خواص دم کرده زعفران بالا بردن سیستم ایمنی بدن است.زعفران سرشار از ویتامین ث می باشد لذا در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کارایی بالایی دارد و منجر به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی می شود. گفتنی است که هر ۱۰۰ گرم زعفران ۸۰ میلی‌گرم ویتامین ث طبیعی با قابلیت جذب بالا دارد

تقویت سلامت قلب

یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که امروزه سلامت قلبی و عروقی ما را به خطر می‌اندازد افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن ماست. این رادیکال‌های آزاد به واسطه سبک نامناسب زندگی ما به مقادیر زیادی تولید می‌شوند و منجر به اکسیدشدن چربی‌ها در عروق کرونر قلبی می‌شوند

سلامتی_زعفران_خاصیت_فواید_قلب_چاپ نو_بسته بندی_جعبه

زعفران برای سلامت قلب چه خاصیتی دارد؟

یکی از بهترین خواص زعفران این است دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کروسین، کروستین و سافرانال می‌باشد. وظیفه این آنتی‌اکسیدان‌ها خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و به تبع آن تضمین سلامت قلبی و عروقی ماست.(منبع)

 

خاصیت ضد سرطانی

به گواه علم پزشکی و تحقیقات دانشمندان یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد سرطان‌ها وجود رادیکال‌های آزاد در بدن انسان است. جالب این جاست که رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی در بدن ما تولید می‌شوند و اگر بدن ما نتواند این رادیکال‌های آزاد را خنثی کند دچار مشکلات جدی می‌شود.

رادیکال‌های آزاد تمایل به آسیب و اکسید کردن هر چیزی که در دسترس‌‌‌شان است دارند. رادیکال‌های آزاد اطراف هسته سلول‌ها می‌توانند با آسیب به ماده‌ژنتیک و به خصوص توالی‌های تنظیمی آن منجر به ایجاد سرطان‌های بسیار سخت شوند.

 تقویت قدرت ذهنی

مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد که زعفران توانایی افزایش هوشیاری و توانایی ذهنی و همچنین حفاظت از مغز را داراست. کروستین، کروسین و سافرانال موجود در زعفران می‌توانند مغز را در برابر رادیکال‌های آزاد که یکی از مهم‌ترین تهدیدات ممکن برای مغز است حفظ کنند.

همچنین مواد معدنی و ترکیبات موجود در زعفران می‌توانند عملکردها و کارکردهای مغزی را تا حد قابل قبولی بهبود بخشند و از اختلالات عصبی همچون پارکینسون جلوگیری کنند.

 افزایش انرژی بدن

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زعفران می‌تواند منجر به بهبود متابولیسم بدن در مورد چربی و گلوگز شود. زعفران می‌تواند منجر به کاهش سوخت و ساز چربی دریافتی از راه غذا و بهینه سازی سوخت و ساز گلوگز ‌شود.(منبع)

بهبود متابولیسم انرژی در یک فرد منجر به افزایش انرژی در دسترس بدن به واسطه هورمون‌هایی مانند گلوکاگون و جلوگیری از ایجاد دیابت می‌شود. تمام این موارد منجر به کاهش توده چربی در افراد و کاهش وزن و لاغری با زعفران در آن‌ها می‌شود.

خوابی راحت و آسوده

در یک مطالعه بالینی بر روی افرادی از که از قرص خواب برای داشتن خوابی آرام استفاده می‌کردند نشان داده شد که مصرف ۱۴ میلی‌گرم زعفران روزانه برای یک دوره می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خواب قابل توجه در این افراد شود.(منبع)

متاسفانه هنوز مکانیسم مولکولی دقیق این موضوع مشخص نشده است و برای بررسی بیشتر اثر زعفران بر روی خواب باید مطالعات بیشتری انجام شود.

بهبود تنگی نفس

بر اساس مطالعات انجام شده درباره خاصیت زعفران، مشخص شده است که این ادویه از کمترین میزان مواد آلرژن برخوردار بوده و تقویت کننده سیستم تنفسی بدن است و در روند بهبودی آسم نیز تاثیر مثبتی دارد.

 پوستی شفاف با زعفران

زعفران به واسطه دارا بودن مقادیر زیادی از کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند نقشی مهم در احیا و حفظ کلاژن پوستی داشته باشد. حتما می‌دانید که یکی از اصلی‌ترین عوامل حفظ سلامت و شفافیت پوست کلاژن پوستی می‌باشد.

کلاژن پوستی تحت تاثیر آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر عوامل آسیب‌زای محیطی مانند نور خورشد و امواج مخرب محیطی آسیب می‌بیند و به مرور تخریب شده و از بین می‌رود. یکی از فواید مهم زعفران برای پوست ، حفظ و احیای کلاژن پوستی است.

 کاهش عوارض و اختلالات قاعدگی

یکی از مسائل مهمی که کیفیت زندگی زنان را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، قاعدگی است. اختلالات و بی‌نظمی در قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی می‌تواند عاملی برای ایجاد استرس‌ و اضطراب مزمن در زنان باشد و زندگی آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از خواص زعفران برای زنان قابلیت تحریک‌کنندگی قاعدگی است و مصرف آن پیش از زمان بروز قاعدگی می‌تواند منجر به تحریک قاعدگی و ایجاد نظم در قاعدگی شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف زعفران به مدت چند دوره می‌تواند منجر به کاهش ۵۰ درصدی عوارض سندروم پیش‌قاعدگی شود

سلامتی_زعفران_قاعدگی_هورمون_خاصیت_فواید_بسته بندی_جعبه_چاپ_چاپنو

بهبود آفتاب‌سوختگی

اگر در طی روز مدت زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری می‌کنید و نور خورشید پوست شما را آزار می دهد، کافی است فقط مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب خیس نمایید.

بعد از این کار با انگشت های خود، آن‌را به پوست خود بمالید. این ترکیب به شکل معجزه‌آسایی اثر آفتاب سوختگی را پاک می‌کند و بعلاوه درخشندگی را به پوست شما بر می‌گرداند.

 خواص زعفران برای معده

از قدیمی‌ ترین و معروف‌ ترین کاربرد های گیاه زعفران، کاهش ناراحتی‌ های معده و نفخ بیش از حد شکم می‌باشد. ذات آرام‌بخشی و ضد‌التهابی که زعفران دارد موجب آرام کردن و کاهش التهابات معده می‌شود.

هم چنین زعفران می تواند به راحتی یبوست، نفخ، گرفتگی و بقیه شرایط و اختلالات جدی مثل زخم معده را نیز از بین ببرد.

تاثیر زعفران بر اسید معده

اسید معده یکی از رایج ترین بیماری ها در بین افراد است که بسیاری را آزار می‌دهد از گذشته های دور از زعفران به عنوان یک درمان کننده قوی بیماری هایی هم چون درد معده و اسید معده استفاده می‌کردند. در برخی از کشور ها هم مانند کشور آلمان استفاده از زعفران برای درمان اسید معده استفاده‌ی زیادی می‌شود.

 خواص زعفران بر استخوان

زعفران دارای مواد معدنی است که منجر به افزایش جذب کلسیم در دستگاه گوارش می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مکانیسم‌های درمان اختلالات استخوانی و پیشگیری از مشکلاتی مانند پوکی استخوان و نرمی استخوان این است بتوانیم میزان جذب کلسیم را افزایش دهیم.

گذشته از آن یکی از ترکیبات اصلی زعفران کلیسم موجود در آن است که قابلیت جذب بالایی دارد و می‌تواند نیاز کلسیمی بدن ما را تامین کند. لازم به ذکر است که خود گیاه زعفران نیز در خاک‌های دارای کلسیم به‌خوبی رشد می‌کند.

خواص زعفران برای کمر

کمر درد یکی از مشکلات اصلی بدن انسان به خصوص در خانم ها است که به شدت باعث اذیت و آزار افراد می شود. از این رو که زعفران مشکل گشای بسیاری از بیماری ها است برای درد کمر هم خاصیت بسیاری دارد و در زمان دچار شدن به این درد به جای دارو های شیمیایی می‌توانید زعفران را جایگزین کنید.

زعفران_چاپ_فواید_سلامتی_کمردرد_چاپ_بسته بندی_تولید_چاپا_چاپ نو

خواص زعفران برای روماتیسم

روماتیسم یک درد مفصلی بوده که متاسفانه تمام استخوان ها و مفاصل بدن را درگیر خود می‌کند. درمان قطعی برای این نوع بیماری وجود ندارد اما راه هایی وجود دارد که می‌توان از این طریق آن ها این بیماری را کنترل کرد که استفاده از زعفران یکی از راه های کنترل بیماری رماتیسم است.

خواص زعفران برای بدنسازی

برای بسیاری از ما پیش آمده است که بعد از انجام حرکات ورزشی سنگین عضلات بدن ما دچار گرفتگی و کوفتگی می‌شود که زعفران در این میان می‌تواند به بهود و رفع این گرفتگی های عضلانی کمک بسیار زیادی بکند. برای استفاده از زعفران هم می توانید به سراغ دمنوش های زعفرانی مقوی بروید.

زعفران_سلامتی_فواید_خاصیت_جعبه_بسته بندی_چاپ_چاپ نو

تقویت گردش خون

زعفران دارای مقادیری از آهن در ترکیبات خود است و می‌تواند به همین واسطه منجر به افزایش تولید گلبول‌های قرمز و در نهایت افزایش میزان هماتوکریت و هموگلوبین خون شود.

افزایش تعداد سلول‌های خونی نیز به نوبه خود منجر به افزایش توان اکسیژن‌رسانی بافتی و در نتیجه تقویت گردش خون می‌شود. هر ۱۰۰ گرم زعفران ۱۲ میلی‌گرم آهن دارد.

 کاهش و تسکین درد

یکی از خواص زعفران تنظیم عملکرد سیستم ایمنی و کنترل درد است. حتما می‌دانید که بیشتر اوقات درد یک واکنش دفاعی ناشی از فعالیت سیستم ایمنی و سایتوکاین‌های تولید شده توسط آن است. زعفران توانایی تنظیم و تعدیل سیستم ایمنی در جهت مثبت را دارد.

در یک مطالعه بالینی نشان‌ داده شد که مصرف عصاره زعفران به مقدار ۷۵ mg/kg از وزن بدن و در طی ۱۴ روز می‌تواند منجر به افزایش سطح ایمنوگلوبین IGG سرم در برابر یک بیماری خونی مزمن شود.

هچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در زعفران نیز منجر تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکردهای آنزیمی در افراد می‌شود. لازم به ذکر است که مواد موثره موجود در زعفران طبیعی است و دارای بیشترین و بهترین جذب ممکن در بدن انسان است.(منبع)

 جلوگیری از پیرچشمی و بهبود بینایی با زعفران

طبق تحقیقات، افرادی که به طور منظم زعفران میل می‌کنند دارای محافظی در چشم هستند که جلوی تاثیرات مخرب نور مستقیم را می‌گیرند. همچنین به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین A به بهبود بیماری‌های چشمی کمک می‌کند. علاوه بر این بیماران دژنراسیون ماکولا قادر هستند که با مصرف زعفران بینایی خود را بدست آورند و از نعمت دیدن بهره مند شوند.

جلوگیری از آلزایمر

همانطور که گفته شد، زعفران به بهبود حافظه کمک می‌کند. این موضوع به طور مخصوص کمک می‌کند تا برخی از بیماری‌ها نظیر فراموشی، پارکینسون، آلزایمر خفیف و آلزایمر متوسط کنترل و یا درمان شوند. بنابراین برای جلوگیری از افول عقل و ذهن در دوران پیری، حتما زعفران را در برنامه های غذای خود قرار دهید.

 جلوگیری از بیماری‌های گوارشی

بیماری‌های گوارشی معمولا حاصل از تغییر مزاج بدن و سرد شدن طبع بوجود می‌آیند. اما طبع گرم و خشک زعفران کمک می‌کند که این سردی‌ها جبران شوند و بیماری‌هایی نظیر بزرگ شدن کبد، آسیب‌های کلیوی و بیماری‌های گوارشی به راحتی بهبود یابند.

فواید زعفران و فواید آن برای کودکان

 

 

سفارش جعبه با چاپ اختصاصی

برای اطلاع از قیمت و جزئیات بسته بندی و جعبه و باکس زعفران  می توانید با مجموعه ما تماس بگیرید. طرح مورد نظر خود را از طریق تلگرام  ارسال کنید تا کارشناسان چاپا گرافیک در اسرع وقت به درخواست شما رسیدگی کنند. طراحان مجرب بسته بندی چاپا گرافیک  بسته بندی محصول شما را با دیزاین اختصاصی و مناسب شما طراحی می کنند. بسته بندی های چاپا گرافیک  متناسب با سلیقه شما با بهترین کیفیت، مناسب ترین قیمت و متفاوت ترین متریال، از محصولات شما محافظت کرده و برند شما را ارتقا می دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها